Insuline toedienen
Er bestaat geen genezing voor suikerziekte, maar met hulp van uw dierenarts kan de ziekte goed worden behandeld. Meestal moet insuline worden geïnjecteerd om het insulinegehalte bij uw kat of hond te herstellen en het bloedglucosegehalte te reguleren. De hoeveelheid insuline die nodig is, varieert van dier tot dier.

Uw dierenarts of de veterinair diabetes consulent(e) van uw dierenarts zal u dit uitleggen en helpt u leren om injecties te geven, zonder stress voor u of uw huisdier. De behandeling van suikerziekte bij uw dier vergt inspanning, maar het loont ruimschoots de moeite. Huisdieren waarbij de suikerziekte onder controle is, drinken, eten, plassen en bewegen op een normaal niveau. Hun gewicht is doorgaans stabiel en de kans op complicaties is kleiner.

Naast insuline-injecties is het ook belangrijk de wandeling en ook het tijdstip waarop dit gebeurt te standaardiseren. Dit geldt met name voor honden. Ook maaltijden moeten constant zijn qua samenstelling en hoeveelheid en op vaste tijdstippen worden gegeven. Zowel beweging als maaltijden hebben invloed op de insulinebehoefte van een suikerziek dier. Er bestaan ook speciale diëten voor suikerzieke dieren, die inspelen op de gewijzigde behoeften van het dier.

Insulinepen of spuitje
Voor suikerzieke katten en honden zijn speciale insulinespuitjes en zelfs insulinepennen (Vetpen®) verkrijgbaar. Zowel de insulinespuitjes als de insulinepen hebben een  maatverdeling die het toedienen van lage doseringen insuline toelaat. Bovendien is een insulinepen gemakkelijker in gebruik.

Insulinespuitjes en insulinepennen die voor mensen zijn bedoeld, zijn meestal ongeschikt voor gebruik bij katten of honden, omdat ze zijn gemaakt voor insulinepreparaten met een ander insulinegehalte. Let u er daarom op dat op het insulinespuitje dat u gebruikt U-40 staat en geen U-100.

VetPen® - insuline pen voor suikerzieke kat of hond
Sinds dit jaar is een speciale insulinepen voor katten en honden beschikbaar, de VetPen®

VetPen® biedt u een aantal voordelen ten opzichte van een spuitje:
  • iedereen kan leren prikken met de VetPen®
  • met de VetPen® is het gemakkelijk om exact te doseren;
  • met de VetPen® is er minder inbreuk op uw leven. Omdat de pen van tevoren kan worden ingesteld, is het gemakkelijker voor familieleden, buren of vrienden om te prikken. Zo kunt u als eigenaar van een suikerzieke kat of hond er ook eens een avondje tussenuit;
  • is beter te hanteren voor slechtzienden, mensen met artrose of een onvaste hand.