VHD bij konijnen

VHD
VHD staat voor Viral Hemorrhagic Disease, ook wel het Rabbit Hemorrhagic Disease (RHD) genoemd en is een specifieke konijnenziekte.  In 2015 is aangetoond dat een nieuwe mutatie Nederland heeft bereikt (RHD2). Het is een zeer besmettelijk virus, waar op dit moment nog geen behandeling voor mogelijk is. Er is wel een vaccin tegen RHD beschikbaar.

VHD wordt verspreid door zowel direct als indirect contact. Onder andere van konijn op konijn door lichaamsvocht en uitwerpselen. Of bijvoorbeeld door stekende insecten, urine besmet gras of door kleding en schoeisel van de mens. Tamme konijnen worden vaak indirect besmet, omdat het virus tot wel 3(!) maanden kan overleven op kleding. Het virus kan tot ernstige ziekte en sterfte leiden maar is niet gevaarlijk voor mensen of andere gezelschapsdieren zoals honden, katten en andere knaagdieren.

Symptomen van een met VHD besmet konijn zijn:
  • niet eten
  • koorts
  • benauwdheid
  • bloedingen
  • plotselinge sterfte.

Vaccinatie
Sinds januari 2016 is er in Nederland een vaccin beschikbaar tegen het RHD2 virus. Echter beschermen het nieuwe vaccin alleen tegen het RHD2 virus. Om uw konijn te beschermen tegen myxomatose (een andere konijnenziekte) en RHD1-virus dient uw konijn ook de reguliere inenting te ontvangen. Het vaccin tegen VHD type 2 moet na de eerste keer geboosterd (herhaald) worden. Tussen de eerste enting en de herhaling moet ±6 weken zitten. Hierna is de enting 6 maanden geldig. De enting tegen RHD1 en myxomatose is één jaar geldig.